Vad innebär employer branding?

Kort sagt är employer branding hur ni som företag uppfattas av arbetstagare, något som spelar en växande roll i dagens arbetsmarknad. En tydlig marknadsutveckling är att konkurrensen blir allt hårdare. God kompetens har blivit allt svårare att locka till sig och ännu svårare att behålla. Många företag ser därför vikten i att vara en attraktiv arbetsplats - både för befintliga och framtida medarbetare.

Som företag är det lika viktigt att man förstår sig på sitt egna varumärke som att skapa en stark gemenskap i gruppen. En bra arbetsmiljö är något att vara stolt över och det gynnar chansen att rekrytera framtida kompetens. Därför ska du som arbetsgivare inte vara rädd att visa upp insidan. Om ni åker iväg på en rolig resa eller vinner ett pris är det viktigt att det når ut till arbetsmarknaden.

Hur du får ditt företag att synas

Idag marknadsför sig företag snabbast och enklast digitalt. Traditionella medier som tidningar eller tv har blivit omsprungna av hemsidor och sociala medier. Majoriteten av innehåll och information får vi idag från webben. Användandet av sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn är stort i alla åldrar och yrkesgrupper. Bara i Sverige googlar vi t.ex. mer än 60 miljoner gånger om dagen.

Det blir snabbt uppenbart vad du som arbetsgivare går miste om då du bortser från dessa kanaler, oavsett vilken bransch du befinner dig i. Men alla kanaler passar däremot inte alla företag. Det är då bra att ha en stark och tydlig digital strategi.

Digital närvaro - hjärtat i fokus

Med ett stort urval kommer ett stort ansvar. Vägarna man kan gå är många och det är därför viktigt att förstå sina alternativ. En företagsprofil på sociala medier gynnar många arbetsgivare, men det som alltid ligger i hjärtat av all digital närvaro är företagets hemsida.

Bland det första som många arbetssökande gör för att få information om ert företag är att söka upp er på Google. Att de då blir bemött av en tilltalande hemsida som lyfter företagets anställda kan räcka långt för att skapa ett starkare employer brand.

Kostnaden för en ny hemsida är idag inte mycket mer än kostnaden för en annons i den lokala tidningen. Du får då ett permanent ansikte utåt, jämfört med en tillfällig annonsruta som lätt blir intetsägande. Hemsidan blir ditt skyltfönster till omvärlden där du som arbetsgivare kan presentera spännande nyheter och uppdateringar om verksamheten. Att visa för framtida medarbetare att ni är en attraktiv arbetsplats.

Enkelt sagt - hemsidan är en möjlighet för er att visa upp insidan.