Kundcase
Generation Pep
Alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet att leva ett hälsosamt och aktiv liv. Det är vad Generation Pep arbetar för, och Björnmamman fick det roliga uppdraget att ta fram deras hemsida.
En av många spännande saker med Generation Pep är att de har ett antal olika målgrupper. De riktar sig till privatpersoner, föräldrar och ideella föreningar samtidigt som de riktar sig mot företag och skolor. När vi gjorde UX:en var det därför viktigt att varje målgrupp skulle kunna hitta information på ett enkelt sätt utan att bli förvirrad.
I designen ville vi ta vara på det färgglada och lättsamma uttrycket från Generation Peps grafiska profil. Vi arbetade därför fram olika färgscheman, där varje huvudsida i menyn har ett eget färgschema som den och dess undersidor följer. Det skapar igenkänning hos en besökare och gör det tydligt när hen byter inriktning. För den färgskygge besökaren skapade vi alternativet “lättläst” i menyn som vid klick gör om hemsidan i gråskala.
Hemsidan är byggd i Umbraco och är modulbaserad. För formulären använder vi oss av Umbraco forms används för formulären på hemsidan,så att en administratör enkelt kan bygga egna formulär vid behov.